Sørg for, at dit barn har en god mundhygiejne

Det er vigtigt, at du lærer dit barn tidligt, at han eller hun skal passe godt på sine tænder. Når mælketænderne er faldet ud, vil de næste tænder følge dit barn resten af livet, og derfor er det vigtigt, at dit barn lærer gode vaner fra start, så der bliver passet godt på dem. Generelt er mundhygiejne vigtigt, både for at undgå tandproblemer, dårlig ånde og sygdomme.

Hvorfor er det vigtigt med en god mundhygiejne?

En god mundhygiejne har til formål at mindske eller helt fjerne bakterier fra tænderne, så man forebygger huller i tænderne, infektioner, sygdomme og dårlig ånde. Både huller, sygdom og infektion kan være yderst generende og smertefuldt, og dårlig ånde kan påvirke dit barns sociale relationer og selvtillid. Derfor er det vigtigt, at dit barn lærer at opretholde en god mundhygiejne tidligt i livet, så han eller hun passer på sine tænder og ikke bliver begrænset i sin hverdag på grund af problemer med tænderne eller ånde.

Hvorfor får man dårlig ånde?

Dårlig ånde er et ganske almindeligt problem, og det er ofte nemt at gøre noget ved. Det er for eksempel normalt at have dårlig ånde om morgenen og efter indtagelse af visse føde- og drikkevarer, hvilket kan afhjælpes ved at børste tænder. Det er også almindeligt at få dårlig ånde, hvis ens mundhygiejne er mangelfuld, man oplever tørhed i munden eller har belægninger på tungen eller tænderne. Dit barn kan dog få kronisk dårlig ånde, hvis han eller hun har huller i tænderne eller infektion i munden. Hvis dit barn bruger tandbøjle, er det også vigtigt at holde denne ren, da beskidte bøjler kan forårsage dårlig ånde. Derfor er det vigtigt, at holde munden ren for at undgå problemer. Ydermere skal du huske at tage dit barn regelmæssigt til tandlæge, så eventuelle problemer kan opdages i tide.

Lær dit barn gode vaner

Som forælder er det vigtigt, at du lærer dit barn gode vaner tidligt i livet. Det gælder alle aspekter i dit barns liv, og særligt når det kommer til dit barns sundhed. Vaner er noget, der opbygges over tid, og når en vane først er implementeret, hænger den ofte ved. Dette gælder også dårlige vaner, og det kan være svært at ændre på fastgroede vaner. Hjælp derfor dit barn godt fra start, så han eller hun passer godt på sit helbred. Det gælder både i forhold til dit barns fysiske, mentale og sociale sundhed. Dit barns tænder er især noget, der bør være i fokus, sammen med en sund og nærende kost og fysisk aktivitet. Dit barns madindtag påvirker både energiniveau, vægt og tænder. Visse drikkevarer og fødevarer skader og misfarver tænderne mere end andre, og særligt syreholdige og sukkerholdige drikke- og fødevarer kan skade dit barns tænder, hvis de indtages i store mængder.

Gør dit barn en tjeneste, og hjælp ham eller hende med at få en god start på livet. Dit barns helbred vil påvirke mange aspekter i hans eller hendes liv, og ikke mindst om dit barn trives og har det godt.