Bedre intranet styrker skolens interne kommunikation

De fleste danskere har hørt om kommunikationsplatforme som Aula, der har lagt navn til mange historier om, hvordan dialogen mellem eksempelvis lærere og forældre fungerer. Aula er blevet beskyldt for at være årsag til overflødig kommunikation, men virkeligheden er, at for meget kommunikation kan man sjældent få.

Intranet og dialog

Det gælder også på selve skolen, hvor et intranet kan være et effektivt redskab til at styrke dialogen og kommunikationen mellem skolens ansatte – uden at forældrene nødvendigvis kan se med over skuldrene.

Et meget velfungerende intranet leveres af virksomheden Omnia, som har lang erfaring med at levere intranet til såvel private virksomheder som offentlige institutioner. Det vil derfor være med udgangspunkt i velafprøvede løsninger, at en skole kan tage et nyt intranet fra Omnia i brug. Og et it-projekt er som bekendt først en succes ved implementering – derfor er det vigtigt at vælge en kompetent samarbejdspartner som Omnia.

Medarbejdere kræver åbenhed og indsigt

Med det dansk udviklede system kan skolen være med til at styrke dialogen mellem de ansatte. En intranetløsning er en effektiv platform til at kunne dele viden, vise åbenhed som ledelse og skabe indsigt – noget som moderne medarbejdere kræver, uanset om de er lærere, sagsbehandlere eller noget helt tredje.

På en skole vil kravene måske endda være ekstra store i forhold til andre arbejdspladser, for som lærer er man i særlig grad autonom omkring sit job og vil have indsigt for at kunne se værdien af den indsats, man gør. Med et godt intranet har I den bedste platform til at sikre dialogen og vidensdelingen.